Διδασκαλίες των Σούφι

Διδασκαλίες των Σούφι

από τον Nigel Wali Hamilton

 

Οι ιδέες και οι αρχές των Σούφι

Ο Σουφισμός είναι μυστικιστική Ισλαμική πίστη και πρακτική, στην οποία αναζητούμε να βρούμε την αλήθεια της θεϊκής αγάπης και γνώσης μέσα από απευθείας προσωπικό βίωμα του Θεού. Η κύρια ιδέα του Σουφισμού είναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να έχουν στη ζωή τους «προσωπική γνώση» ή ενότητα με τον Θεό. Για ενωθούμε με τον Θεό, χρειάζεται να διαλύσουμε την ιδέα του εαυτού μας ως σώμα ή ως εγώ.

 

Ο Σουφισμός έχει για αιώνες εμπλουτίσει τη λογοτεχνία και την τέχνη και σχετίζεται με πολλά από τα πιο σημαντικά έργα της «χρυσής εποχής» του Ισλάμ, που διήρκησε από τον 8ο μέχρι τον 13ο αιώνα, στα οποία συμπεριλαμβάνεται η ποίηση του Ρουμί. Στη σύγχρονη εποχή, η επικρατέστερη άποψη του Ισλάμ των Σούφι είναι «αγάπη, ειρήνη, αποδοχή». Το γεμάτο έκσταση ποίημα του Ρουμί, ενός Πέρση ποιητή και δασκάλου των Σούφι που γεννήθηκε το 1207, έχει πουλήσει τα τελευταία χρόνια χιλιάδες αντίτυπα, αναδεικνύοντάς τον σαν τον πιο δημοφιλή ποιητή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

 

Ο Σουφισμός βασίζεται σε τέσσερεις αρχές: Μετάνοια, Ειλικρίνεια, Ενθύμηση και Αγάπη. Δίνει έμφαση στη σημασία να ενστερνιστούμε και τα ανθρώπινα όρια και την απεριόριστη αγάπη του Θεού.

 

Οι Πέντε Πυλώνες είναι:

  1. Shahadah: ειλικρινής απαγγελία της Μουσουλμανικής δήλωσης της Πίστης.
  2. Salat: ιερή προσευχή με το σωστό τρόπο πέντε φορές τη μέρα.
  3. Zakat: προσφορά οβολού (ή ελεημοσύνης) προς τους φτωχούς και τους άπορους.
  4. Sawm: νηστεία το μήνα του Ραμαντάν.
  5. Hajj: προσκύνημα στη Μέκκα.

 

Οι Μουσουλμάνοι έχουν έξη κύριες πίστεις:

  1. Πίστη στον Αλλάχ σαν τον ένα και μοναδικό Θεό.
  2. Πίστη στους αγγέλους.
  3. Πίστη στα ιερά βιβλία.
  4. Πίστη στους Προφήτες… Ιησού, Αδάμ, Αβραάμ, Μωυσή, Δαυίδ.
  5. Πίστη στην Ημέρα της Κρίσης.
  6. Πίστη στο Πεπρωμένο.

 

Ο Σουφισμός είναι μια προσπάθεια να ζήσουμε πιο κοντά στον Θεό. Εκτός από την απαγγελία των προσευχών των Σούφι, θα πρέπει να είμαστε ταπεινοί, συνετοί και να ελέγχουμε τις επιθυμίες μας.

 

Αφού φθάσουμε στην επιτυχία, ξαναγεννιόμαστε για να ζήσουμε με τον Θεό, μέσα στον Θεό, διαμέσου του Θεού και για τον Θεό. Αυτή είναι η κατάσταση όπου έχουμε πετύχει τη θεϊκή αγάπη του Θεού και ερχόμαστε ακόμη πιο κοντά στην ενότητα με τον Θεό. Θα πρέπει τώρα να αγωνιστούμε να γίνουμε ένα με τον Θεό. Ένας άνθρωπος, που έχει περάσει τα διάφορα «στάδια» των Σούφι και έχει πετύχει αυτό το είδος της μυστικής ένωσης με τον Θεό, ονομάζεται άγιος ή φίλος του Θεού και η κατάσταση ορίζεται σαν φιλία ή ενότητα.

 

Το κρυμμένο μήνυμα και ο στόχος της αναζήτησης της αγάπης του Θεού είναι η αλήθεια για όλη την ανθρωπότητα. Για έναν μη-Μουσουλμάνο, η πιο σημαντική ιδέα στο Σουφισμό είναι η αγάπη για τους συνανθρώπους (που αντανακλά την αγάπη του Θεού) και το να ζούμε τη ζωή μας με τρόπο που όλες οι πράξεις μας να είναι χωρίς εγώ. Αυτό μάς βάζει αυτόματα στο δρόμο. Σε όρους μαθητείας και εκπαίδευσης, σχεδόν όλες οι κύριες εντολές των Σούφι σκοπεύουν να προσελκύσουν μαθητές που δεν είναι Μουσουλμάνοι. Επίσης, δεν υπάρχουν μη-Ισλαμικές εκδοχές του Σουφισμού (που γενικά ορίζονται ως Οικουμενικός Σουφισμός).

 

Σουφικές μέθοδοι

 

Οι Πέντε Διαστάσεις της Προσευχής – της σύνδεσης με το Θείο:

  1. Ευχαριστία – έκφραση ευγνωμοσύνη για όλα όσα έχουμε.
  2. Μετάνοια – αναγνώριση των σφαλμάτων μας και επιλογή της απελευθέρωσής μας από αυτά.
  3. Ικεσία – αποδοχή και παράδοση στο Θέλημα του Θεού.
  4. Έμπνευση – αποδοχή της θείας έμπνευσης και καθοδήγησης στη ζωή μας.
  5. Ενότητα. Η Πέμπτη διάσταση της προσευχής είναι η εμπειρία της Ενότητας με τον Θεό. Ξεκινά όταν αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει ένας Θεός, ο Θεός όλων των θρησκειών, ο Θεός όλων των όντων, ο Θεός που δεν είναι Θεός. Ο Θεός δεν είναι ένα άλλο άτομο ή αντικείμενο, ο Θεός είναι το καθετί.

 

 

Πρακτικές

 

  1. Παρατήρηση της αναπνοής, ώστε ο νους να αφοσιώνεται στο ρυθμό της αναπνοής. Παρατηρήστε καθώς εισπνέετε και εκπνέετε.

 

  1. Συντονισμός με ένα μεγάλο πνευματικό ον. Συντονιστείτε στο βίωμα κάποιου μεγάλου πνευματικού όντος που εσείς επιλέγετε. Μπείτε στη συνειδητότητα αυτού του όντος, και μετά δείτε πώς η δική σας συνειδητότητα αρχίζει να διαλύεται.

 

  1. Σουφικός στροβιλισμός.

 

  1. Σουφικός χορός – ενώ ψέλνετε στον Θεό.

 

  1. ΔιαλογισμόςΦως πάνω στο φως. Ένα σημαντικό θέμα στο Σουφισμό είναι το φως πάνω (πίσω ή μέσα) στο φως. Αυτή η φράση σημαίνει ότι όλη η πλάση δημιουργήθηκε ως αλληλουχία Θεοφανείων (καθόδων του φωτός του Θεού). Στην αρχή υπήρχε το πρώτο φως, που οι Σούφι αποκαλούν Nur alAnwar, και από αυτό προήλθαν τα αρχαγγελικά φώτα, που από αυτά ήρθαν οι άγγελοι, τα χερουβείμ και τα σεραφείμ κλπ, και από αυτά ήρθαν οι ψυχές. Όχι μόνον οι ανθρώπινες ψυχές, αλλά οι ψυχές των φυτών, των ορυκτών, των ζώων. Έτσι, είναι σαν αλληλουχία φώτων. Το φως του ήλιου ήταν η φυσική εκδήλωση υψηλότερων αναπαραστάσεων του φωτός. Όταν συγκεντρωνόμαστε στο φως, αυτόματα συνδεόμαστε με μια αλυσίδα φώτων που μας οδηγεί πίσω στο φως του Θεού.

Επομένως όταν θέτουμε την ερώτηση «Ποιος είμαι;», αυτό που ζητάμε είναι να ανεβούμε αυτή την αλυσίδα φώτων όλη τη διαδρομή πίσω στην θεϊκή μας προέλευση. Όταν λέμε «Ποιος είμαι;» και θέλουμε να δούμε πραγματικά ποιος είμαστε, θέλουμε να δούμε την ψυχή μας, θέλουμε να δούμε τον Θεό, αν η καρδιά μας είναι ειλικρινής, τότε υπάρχει ανταπόκριση. Και η ανταπόκριση είναι η παρουσία των φώτων, που έρχονται σε αλληλουχία, ένα κάθε φορά. Είναι μια πολύ καθησυχαστική εμπειρία, επειδή είναι η εμπειρία της ενότητας όλων των πραγμάτων. Και είναι πιο υπέροχη όταν έρχεστε πίσω στον κόσμο και τότε αρχίζετε να βλέπετε το καθετί που είδατε στο ταξίδι σας στον κόσμο, και το σκοτάδι και το φως.

 

Η εμπειρία του φωτός του μεγαλείου

Οι Σούφι βιώνουν αυτό που ονομάζουν το φως των σφαιρών. Κάθε σφαίρα είναι ένα ον, ένα ον μεγαλείου. Βιώνουν όντα μεγαλείου και βρίσκονται στο κέντρο αυτού του όντος του φωτός. Βιώνουν όχι μόνο το φως αυτού του όντος, αλλά την ατμόσφαιρά του, τη συνειδητότητά του, η οποία είναι πολύ όμορφη. Είναι σχεδόν σαν να μπορούσε κανείς να μυρίσει αυτό το ον, που είναι πολύ ευωδιαστό. Σ’ αυτή την εμπειρία νιώθει κανείς απόλυτα ασφαλής. Δεν νιώθει μόνο το αίσθημα της αγνότητας, αλλά επίσης της αθωότητας και ίσως ακόμη και τη μουσική των σφαιρών, και κάθε ον μεγαλείου έχει τη δική του μελωδία και δόνηση. Είναι μια μορφή προσευχής που καλεί την παρουσία του Θεού και εκπληρώνει τις ευχές του Θεού. Και προωθεί τη δημιουργία και την ευημερία του σύμπαντος.

 

Τα Επίπεδα Συνειδητότητας

  1. Το κατώτερο αστρικό επίπεδο (μορφές σκέψεις)

Αυτά είναι τα επίπεδα του νου, στα οποία πηγαίνουμε, συνήθως, ιδιαίτερα στον ύπνο μας. Μερικοί άνθρωποι τα ονομάζουν αστρικά επίπεδα. Το αστρικό επίπεδο, το οποίο είναι πιο κοντά σ’ αυτό τον κόσμο, που μπορούμε να το ονομάζουμε κατώτερο αστρικό, είναι το επίπεδο της συγκεκριμένης σκέψης.

  1. Το ανώτερο αστρικό επίπεδο

Το επόμενο επίπεδο είναι το ανώτερο αστρικό, το οποίο έχει περισσότερο να κάνει με την έμπνευση. Είναι ο ανώτερος νους, από όπου πηγάζει η δημιουργικότητά μας. Είναι εκεί από όπου έρχονται οι ιδέες.

  1. Το τρίτο επίπεδο

Αν μπορεί κάποιος να πάει πέρα από το νου, μπορεί να φθάσει τα επίπεδα των αγγέλων. Μιλάμε για την ικανότητα υπέρβασης μέσα από συναισθηματική εναρμόνιση. Η πρωταρχική ιδιότητα που απαιτείται είναι η αθωότητα. Χρειάζεται να απομακρύνουμε όλες τις σκιές από την ύπαρξή μας, ώστε να γίνουμε διάφανοι. Αυτό συμβαίνει όταν γινόμαστε πολύ αθώοι, είναι σαν να μην έχουμε ρούχα. Αισθανόμαστε γυμνοί, εκτεθειμένοι, πολύ ευάλωτοι, αλλά είμαστε αθώοι. Αυτό το τρίτο επίπεδο δεν είναι μόνο ένα αθώο είδος συνειδητότητας, αλλά η πρωταρχική έκφρασή του είναι η ομορφιά. Γι’ αυτό στην επίκληση χρησιμοποιούμε τη φράση η τελειότητα της αγάπης, της αρμονίας και της ομορφιάς. Αυτές οι λέξεις έχουν επιλεγεί πολύ προσεκτικά, επειδή η τελειότητα της αγάπης οδηγεί στην αρμονία, η τελειότητα της αρμονίας οδηγεί στην ομορφιά.

Η εναρμόνιση του τρίτου επιπέδου περιλαμβάνει το μάθημα της αγάπης χωρίς όρους.

Καθώς αποκτούμε όλο και περισσότερη εμπειρία στη ζωή, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε ότι στην πραγματικότητα όλοι έχουν πρόβλημα και όλοι κάνουν πραγματικά το καλύτερο που μπορούν. Πριν να κρίνετε κάποιον, προσπαθήστε να κατανοήσετε πώς είναι να είστε στη θέση του.

  1. Το τέταρτο επίπεδο

Έχει να κάνει με την αλήθεια και οδηγεί στη σοφία. Η ιδιότητα που απαιτείται είναι η συμπόνια. Εδώ βιώνουμε τη μεταμόρφωση από φωτιά σε φως. Καλεί τη θέλησή μας, την πίστη μας, τη δύναμή μας, την επιδεξιότητά μας και τη συμπόνια μας, και τελικά αυτό οδηγεί στη σοφία.

  1. Το πέμπτο επίπεδο

Οι ψυχές του πέμπτου επιπέδου είναι ωραίοι άνθρωποι, ευγενικές ψυχές, αλλά ίσως κατά καιρούς όχι πολύ αποτελεσματικοί σ’ αυτή τη διάσταση. Η ψυχή του πέμπτου επιπέδου είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα στο ησυχαστήριο και το διαλογισμό και την πνευματικότητα, όχι τόσο ενδιαφέρουσα στην επίτευξη στόχων και την αλλαγή του κόσμου και την κατασκευή πραγμάτων. Έτσι το μάθημα του τετάρτου επιπέδου είναι της αλήθειας, του να βρεις την αλήθεια για το ποιος είσαι και να εξισορροπήσεις τον εαυτό σου. Το μάθημα του πέμπτου επιπέδου είναι το μάθημα της αυτοεικόνας. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μεγάλη δυσκολία να πιστέψουμε πως είμαστε στην πραγματικότητα όντα του φωτός. Ο νους μας το αμφισβητεί ή αντιστέκεται σ’ αυτό. Υπάρχει ένα ρητό, «Ακόμη και ο μεγαλύτερος εγωιστής που θεωρεί ότι είναι υπέροχος, κάνει λάθος. Είναι ακόμη πιο μεγαλειώδης». Δεν έχετε ιδέα για την ομορφιά του θησαυρού που έχει επενδυθεί μέσα στην ψυχή σας. Γι’ αυτό οι Σούφι μιλούν συχνά για το θησαυρό που ανακαλύπτετε μέσα στον Εαυτό σας, μέσα στην ψυχή σας. Αυτός ο θησαυρός αρχίζει με την ανακάλυψη του φωτός της ψυχής, το οποίο είναι το φως του μεγαλείου. Οι άνθρωποι, που είναι περισσότερο εναρμονισμένοι στο πέμπτο επίπεδο, για να είναι στη ζωή πρέπει να βρουν τρόπους να εκδηλώσουν αυτή την ιδιότητα του μεγαλείου, και τότε η ζωή αποκτά περισσότερο νόημα. Οτιδήποτε κι αν κάνετε, πρέπει να το κάνετε εξαίσια.

  1. Το έκτο επίπεδο

Το έκτο επίπεδο είναι πολύ αγνό, η ιδιότητα είναι αγνότητα. Το βίωμά του είναι σε όρους αγνού φωτός, αγνής δόνησης, αλλά νιώθει κανείς πιο αποταυτισμένος και πιο αμέτοχος στη ζωή. Υπάρχει ένα συναίσθημα που οι Γιόγκι ονομάζουν vairagya, που κατά προσέγγιση μεταφράζεται σαν αδιαφορία ή υπέρβαση.

 

Ο Σουφισμός αναγνωρίζει τις διαφορετικές φύσεις της προσωπικότητας

Χρειάζεται να συνυπολογίσουμε, επίσης, το γεγονός ότι οι φύσεις της ψυχής μας είναι διαφορετικές. Υπάρχουν ψυχές που έχουν περισσότερη κλίση στην αφοσίωση και τη θρησκεία, και άλλες ψυχές που έχουν κλίση στον κόσμο και τις δραστηριότητες του κόσμου, μερικές κλίνουν περισσότερο στη φιλοσοφία και μερικές είναι πιο κοινωνικές, βρίσκουν νόημα στην υπηρεσία. Και κάποιες ψυχές έχουν κλίση στο μυστικισμό. Είναι σημαντικό να φθάσουμε να αναγνωρίσουμε το ρόλο της φύσης της κάθε ψυχής.

 

Αυτοπαραδοχή

Ο πνευματικός δρόμος, καθώς βλέπουμε τα ελαττώματά μας, μπορεί να δημιουργήσει αυτοαπόρριψη. Χρειάζεται να αναγνωρίσουμε τις αδυναμίες και τα λάθη μας και να αποδεχτούμε και αυτά και τον εαυτό μας, καθώς τα υπερβαίνουμε.

 

Η άσκηση της Αγάπης

Ψαλμός, «Ο Θεός είναι Αγάπη, Αγαπών και Αγαπημένος». Ο τρόπος που κάνουμε αυτή την άσκηση είναι να ψέλνουμε από την καρδιά, να αισθανόμαστε νοσταλγία ή λαχτάρα για τον Θεό μέσα στην καρδιά μας, που είναι η ίδια λαχτάρα που βιώνουμε στην καθημερινότητά μας όταν είμαστε δυστυχισμένοι ή ανικανοποίητοι.

 

Ο Θεός να σας ευλογεί όλους.

 

Comments are closed.